|
TV / Radio |
Mediehavet - kritisabel kritikløshed AF KIM BORREGAARD ERIKSEN “Mediehavet”,
redigeret og præsenteret af Mette Starch, er P1s
faste magasin om medierne, og det har ofte været interessant at lytte til.
Desto mere markant er det, da alt gik galt i programmet 25. januar, og desto
værre er det, fordi det program handlede om Danmarks Radio selv. Dårlig, dårlig, dårlig Programmet tog udgangspunkt i en
høring, “Public Service - for dannelse eller fordummelse”, som blev holdt
17. januar, arrangeret af Dansk Kunstnerråd m.fl..
Såvel høringen som programmet fandt sted på et tidspunkt, hvor DR internt var
i krise, idet medarbejderne havde opsagt de sædvanlige samarbejds-procedurer
med ledelsen. I denne vanskelige situation valgte Mette Starch
at blive mikrofonholder for en række uhæmmede angreb på udviklingen og
ledelsen i DR. Ikke
alene sagde de fire gæster i programmet næsten det samme, men Mette Starch lod dem også sige hvad som helst uden antydningen
af et normalt kritisk journalistisk spørgsmål og uden at indhente modsvar.
Det virkede mest af alt, som om lytterne var taget som gidsler i Starchs egen kamp mod DRs
ledelse. Det er simpelt hen usmageligt, dårlig journalistik og dårlig Public
Service. Her er nogle konkrete eksempler. Musikers dobbelt-moral Efter at flere af gæsterne har
agiteret for, at DR i alt for høj grad er styret af markedsprincipper og lytter‑/seerundersøgelser, fortæller Arne Würgler om det samarbejde, som musikerne har haft med
P2. Han beklager, at dette ikke gælder også P3. Problemet er ifølge Arne Würgler, at der er for få penge til musik-afvikling i
programmerne, og at det især er et problem sidst på året, ved juletid, hvor
mange musikere udgiver deres plader. Hvorfor
mon mange musikere udgiver plader op til jul..? Det skulle vel ikke have
noget med ønsket om et godt julesalg at gøre? Hvem er det her, der har en
markeds-økonomisk tankegang? Mener Würgler - og Mette Starch - at DR skulle lade sit musikvalg styre af nogle
danske musikeres salgskampagne? Metz uden argumenter Én af de andre gæster, Georg Metz
gør meget ud af, at han er en gammel rotte i DR, selv om det snart er længe
siden, han var ansat i DR. Han får lov at fremture med påstande om faldende
kvalitet uden andet grundlag end fornemmelser, og han beskylder DR for at
tillægge kultur-eliten en sygelig konspirations-tankegang, men lider selv
under samme tankegang på kultur-elitens vegne. Metz
påstår bl.a., at man ikke kan stole på lytter- og seerundersøgelserne, fordi
DR har ansat eksperter til at analysere disse undersøgelser. Perfidt antyder
Metz hermed, at tallene fordrejes i en for DR passende retning. Han må vide,
at undersøgelserne foretages af anerkendte, neutrale analyse-institutter, og
at ethvert forsøg på at fordreje tallene ville blive afsløret, f.eks. af DRs konkurrenter, som bruger de samme undersøgelser og
tal! Janne
Giese udtrykker også vrede mod det såkaldte seertalshysteri, men det viser
sig, at hun er utilfreds med, at én af hendes produktioner blev sendt på DR2,
hvor ikke så mange kunne se den. Hvem er det nu, der er seertals-styret? Arne
Würgler fremkommer med den påstand, at der i løbet
af en uge bliver sendt ca. 230 stykker musik på DRs radiokanaler, og at kun 15 af dem er på dansk. Hvorfor
bliver denne usandhed ikke modsagt? Af programregnskabet fremgår, at selv på
P3, hvor der er mindst plads til dansk musik, har der været over 25% dansk produceret musik i 1999. Undtagelsen Grøndahl Mette Starch
har tydeligvis ikke gjort sig klart, at kunstnerne ikke er uafhængige,
folkelige repræsentanter, men professionelle folk, der kræver og får arbejde,
honorarer og afgifter af DR og andre medie-virksomheder. Det er pinligt, at
det skulle være én af kunstnerne selv, nemlig forfatteren Jens Chr. Grøndahl,
som hævede sig over dette fagforenings-niveau og udtrykte de mest visionære
og uafhængige synspunkter i denne udsendelse. Redaktøren selv svigtede sit
håndværk og Public Service-standarderne. |