|
Medielitteratur |
En vis tendens i dansk
medievidenskab AF BO TORP PEDERSEN Hvidvask Dagens massemedie-formidlede
samfundsdebat bliver ofte en polariseret forenkling af sammensatte problemer.
Et af de tilbagevendende emner er volden i samfundet, mediernes
voldsskildring og borgernes oplevelse af volden i hhv. medierne og samfundet.
Debatten om vold og medievold har det særlig vanskeligt, fordi
mediepåvirkning normalt ikke lader sig håndgribeligt måle og veje. Denne
vanskelighed kan forlede nogle til drastiske forestillinger om film, fjernsyn
og video som kilden til alt ondt og andre til en ligeså urimelig hvidvaskning
af mediernes magt og påvirkning. Baggrunden er, at der ikke findes
overskuelige årsag/-virkning-modeller, hvormed man
kan måle denne påvirkning. Anne
Jerslevs bog “Det er bare film” placerer sig i den hvidvaskende tendens, som
er den tendens, der trives bedst i det danske medievidenskabelige miljø. Det
paradoksale er, at mange forskere i dette miljø ikke holder sig tilbage, når
det gælder (hypo-)teser om reklamernes magt og
påvirkning af sindene, selv om der grundlæggende ikke kan være nogen forskel
med hensyn til muligheden for påvirkning. Holdningsforskellen til volds- og
reklamepåvirkning skyldes måske en særlig dansk fordomsfuldhed; i vort
sammenlignelige naboland Sverige foregår et seriøst undersøgelsesarbejde om
såvel reklamernes som voldsskildringernes påvirkning af mennesker, bl.a.
gennem regeringens særlige voldsskildringsråd. Men
holdningsforskellen kan naturligvis også bunde i det forhold, at
reklamepåvirkning i nogle henseender er lettere gennemskuelig end voldspåvirkning,
fordi reklamerne tilsigter en bestemt adfærd, og fordi man da i det mindste
kan forsøge at måle, om reklame-kampagner formår at skabe eller ændre
borgernes adfærd på kort sigt. Reklamernes
og voldsskildringernes mulighed for på længere sigt at påvirke menneskers
psyke og adfærd - det sidste eventuelt meget indirekte - er øjensynligt ikke
det danske forskningsmiljøs “kop te”. Den dybere baggrund herfor kan være
selve det menneskesyn, som dominerer hos flertallet af disse forskere. Den
kapitalistiske økonomis forbrugs- og livsstilspåvirkende reklamer bliver ikke
accepteret, for de vil ændre vor måde at handle og indrette os på, mens
voldsskildringernes mere dybdepsykologiske påvirkning slås hen, for min sjæl
er min egen. Er det arven fra det såkaldte ungdomsoprør slutningen af
1960'erne, hvor det at realisere sig selv blev den nye religion, mens
kristendommen blev noget underordnet og stadig mere fjernt? I et kristent
menneskesyn er min sjæl ikke uden videre min egen, men en kampplads for
forskellige kræfter både inden i og uden for mig selv. Betydnings-relativisme Det er tydeligt, at Anne Jerslev
har skrevet sin bog i polemik med det synspunkt, at voldsfilm i sig selv
afføder voldelig adfærd, men det er en letkøbt polemik, for hvor er de mange
forskere og seriøse debattører, der foretræder en
så simpel årsag/-virkning-forklaringsmodel? Fordi
man temmelig let kan afvise en sådan model, har man ikke samtidig seriøst
affærdiget andre og mere komplekse teser om voldsskildringers påvirkning.
Men det er, hvad Anne Jerslev gør i den polemik med Ulrich Horst Petersen og
hans bog “Mod barbariet - Et essay om kunst og humanisme”, som fylder en del
til sidst i hendes bog. Jerslev mener selv at være be-skrivende,
mens Horst Petersen hænges ud for at være fore-skrivende.
Han har nemlig et normativt kunstsyn, og Jerslev
synes at mene, at hun selv har et andet og bedre kunstssyn.
Men giver det overhovedet mening i videnskabelig sammenhæng at vurdere
forskellige kunstsyn på denne måde? Videnskabeligt
må man vel simpelt hen tage højde for de forskellige kunstsyn
og lade det blive ved det. Det
kunstsyn, Anne Jerslev plæderer for, er
betydnings-relativisme. Når hun udtrykker sig mest nuanceret, beskriver hun
det som det forhold, at “tilskuere er aktive konstruktører af mening, at de
så at sige henter den mening ud af f.eks. en tv-serie, de har brug for, ud
fra det spektrum af muligheder, som serien tilbyder” (side 12). Mere
tilspidset formuleres synspunktet således: “den kontekst, man ser film i, og
det formål, man har med at se film, er bestemmende for hvilken betydning man
som tilskuere henter ud af filmen” (side 10); “tekstlig intentionalitet
eksisterer ikke, kun tekstlige aktualiseringer” (side 12). Det afgørende er
“receptions-konteksten” (side 11). I
kapitlet “Vold og krop i nyere action- og horrorfilm” gennemfører Anne Jerslev imidlertid det, hun
selv kalder en æstetisk-tematisk analyse”. Den er fuld af interessante
iagttagelser og tolkninger, men metodisk beviser analysen faktisk, at
receptions-konteksten netop ikke er noget objektivt vilkår. Man kan sagtens
udarbejde en meningsfuld analyse og tolkning af et værk uden at tage hensyn
til, hvem man har oplevet værket sammen med - om nogen! Empiri I bogens overordnede, polemiske
sigte er det stadig receptions-konteksten, der er den væsentlige sammenhæng.
Den besvarer ikke spørgsmålet, hvad et værk betyder, men giver svar
på, hvorfor et værk bliver benyttet (reciperet).
Filmene bliver ikke set, fordi nogle vil se film, men fordi “film holder
snakken i gang” (side 44), som én af bogens 16 unge siger. Anne
Jerslev har sat sig for at undersøge, hvordan unge mennesker bruger disse “action- og horrorfilm”, men det
er et rystende svagt erfarings- og vidensmateriale
(empiri). Jerslevs materiale med hensyn til reaktioner på film begrænser sig
til interviews à cirka 1 time med ni piger og syv drenge i alderen 14 til 18
år om deres natlige video-sammenkomster. Person-udvalget er tilsyneladende
tilfældigt. Til
et materiale af denne art må man sige, at kvalitet kan i visse tilfælde kompensere
for kvantitet, forstået på den måde, at en højtudviklet og grundig
spørgeteknik kan kompensere for det beskedne antal, som spørges. Det er der
imidlertid ikke tale om her. Interview-formen
har klare begrænsninger, f.eks. med hensyn til at trænge igennem de
interviewedes panser af ord, men her skal interviewene være bærende. Desuden
er materialet uigennemskueligt og ukontrollérbart.
Mål og metoder, som kunne tilsigte en samfundsmæssig repræsentativitet kan
ikke spores. Jerslevs undersøgelse ligger i forlængelse af Tove Arendt
Rasmussens arbejde i “Actionfilm og drengekultur” (Aalborg Universitet,
1990/1995), men er ikke nær så grundigt. Jerslevs
floromvundne kapitel om “metodiske og teoretiske overvejelser” kan ikke
skjule den elementære mangelfuldhed i hendes empiriske materiale og
redegørelse herfor. Der henvises til mange sikkert udmærkede forskere, men
til deres teorier, ikke til deres eventuelle empiriske undersøgelser. Én
af de mest interessante henvisninger er til Dolf Zillmanns analyser af kønsforskelle i reaktionsmønstrene
hos unge video-forbrugere, men den bruger Jerslev desværre ikke ret meget. Hvor er psykologien blevet af? Jerslevs empiriske materiale er
ikke alene svagt, men også mangelfuldt. Man må spørge: hvor er psykologien i
medievidenskaben blevet af? Kan psykologiens metoder ikke anvendes i film- og
medievidenskab? Jo, selvfølgelig, men disse metoder er altså ikke lige
mode-rigtige og ‘politisk korrekte’ på ‘bjerget’ for tiden. I
polemikken om voldsskildringer hæves det ofte af hvidvaskerne, at
voldsskildringer ikke er noget nyt, men at de også findes i gammel
litteratur, f.eks. Bibelen, Homér, Shakespeare og
endda H.C. Andersen. Denne henvisning skal formodentlig tildele
voldsskildringerne en vis uskyldighed, men den overser, at der er tale om
forskellige kunstarter med forskellige virkemidler. Med rette anfører
psykoanalytikeren Eigil Nyborg: “Læseprocessen er i sig selv et filter, mens
en billedlig fremstilling berører bevidstheden direkte og derfor vil kunne
vække et ubevidst angstberedskab” (Latter over videovold er kynisk,
Politiken, 30. oktober 1999). Nyborg
påpeger i øvrigt også meget præcist mangelfuldheden i Anne Jerslevs
materiale: “et langt større antal forsøgspersoner burde undersøges analytiske
gennem flere år, både med henblik på eventuelle symptomer og det ubevidstes
kompenserende reaktioner på de voldelige indtryk, før man tillader sig at
bagatellisere dem ved at sige, at de unge godt véd, at det ikke er
virkelighed.” Hverken
Jerslev eller andre danske medieforskere har foretaget undersøgelser af den
art, som Nyborg her skitserer. Af samme årsag kan disse medieforskere ikke
give noget begrundet svar på en række mentalt og samfundsmæssigt set
relevante spørgsmål, jævnfør Nyborgs eksempler: “Fænomenet ‘voldsnydelse’
efterlader mange spørgsmål. Er det en sikkerhedsventil imod en lyst til
voldsudøvelse? Hvorfor sidder de og spiser slik imens? Er det for at
understrege en sadistisk nydelse ved at se andre blive massakreret? Eller for
at dulme en lurende lede ved situationen?” Her
er der tale om sammensatte og vanskeligt tilgængelige forhold, som passer
dårligt ind i en hvidvaskende og en hvilken som helst forenklende
forklaringsmodel på karakteren af funktionerne, herunder fascinationen, hos
de audiovisuelle voldsskildringer. På
denne baggrund er det fagligt set tankevækkende eller snarere stærkt
bekymrende, for det første at videnskabeligt arbejde i den grad følger vilkårlige trends, og
for det andet at der i et betydningsfuldt videnskabeligt miljø som Institut
for Film- og Medievidenskab ved Københavns Universitet, hvor Anne Jerslev er
lektor, i dag ikke er ansat en eneste fast lærer og forsker, som er uddannet
psykolog eller lignende. Påvirkning eller hvad? En passant gør Anne Jerslev en
vigtig bemærkning, nemlig at de nye film, som hun har beskæftiget sig med i
den æstetisk-tematiske analyse, og som hendes gymnasiaster har set på video,
er film, der ikke i sig selv rejser en moralsk problemstilling. “(...)
der er ingen ambivalens. Der er ikke noget eksistentielt på spil i forhold
til volden. Den er så at sige ren tilstedeværelse” (side 184). Jerslev
er også klar over, at nogen vil tolke filmene og brugen af dem som udtryk for
kynisme, jævnfør Nyborg ovenfor, men vil ikke gå nærmere ind på den
problemstilling. Med henvisning til synspunktet om betydnings-relativisme og
de udspurgte unges egne udsagn minimaliserer
Jerslev filmenes indflydelse på og påvirkning af brugerne. Desuden, skriver
hun, “er påvirkning eller følelsesmæssig respons ekstremt svære størrelser at
måle” (side 185). Men det er ingen god grund til slet ikke at interessere sig
for disse størrelser. Ind
imellem synes Anne Jerslev at gøre sagen enkel mod bedre vidende: “Nogle
gange, så er det ‘bare film’, andre gange gange
synes en film at kunne provokere lige så store følelser, som den selv har sat
i scene” (side 185). Ud fra den bemærkning virker det underligt, at Jerslev
vil drage en vidtrækkende, hvidvaskende konklusion om filmpåvirkning ud fra
et særdeles beskedent undersøgelsesmateriale.. Åndsprodukt Det er let at forenkle forholdene,
når man kan reducere sit filmsyn i udtrykket: “det
er bare film”. Der er ganske vis særlige situationer med små børn, som er
blevet meget bange eller forundrede over en filmscene, hvor dette udtryk kan
være den hurtigste og mest effektive udvej for de voksne, der tager sig af
børnene, men ellers indebærer udrykket en reduktion næsten ad absurdum. Den
enkelte film reduceres til en fuldstændig udskiftelig størrelse. Selv de mest
kommercielle produkter på film- og videomarkedet er dog sat i verden med en
form for intentionalitet: for at blive solgt og for - på ét eller andet
niveau - at udfylde brugernes tid på en meningsfuld måde, idet brugeren
ellers ikke vil vedblive at være bruger af denne varetype. I film- og
videomarkedets udbud er der vel trods alt også en andel, som er film
fremstillet med den hensigt at fortælle en til en vis grad meningsfuld
historie. Men
hvorfor skal man egentlig indrette sit filmsyn
efter den laveste fællesnævner? Er det et særligt videnskabeligt krav?
Hvorfor ikke begrunde og beskrive sit filmsyn ud
fra én af de højeste fællesnævnere? Det
kunne være den fortællende films evne til at åbne tilskuerens sanser og sind
for miljøer og mennesker, som trods den fiktive form beriger tilskueren med
indtryk af virkelighedens muligheder. Filmens og andre kunstarters evner i
denne retning skyldes bl.a. det, der er blevet kaldt “kontrakten” mellem
værkets afsender (fortælleren) og modtager (læseren, seeren, osv.) om, at vi
som modtagere indvilger i - på et vist niveau - at “glemme” illusionen. Megen
fiktion fungerer bedst - optimalt - hvis modtageren - inden for visse svært definérbare grænser - accepterer fiktionen og illusionen,
som var den virkelighed. Konklusioner Hvis kunst, herunder filmkunst,
skal være andet end et ydre ornament eller et vilkårligt tidsfyld,
men snarere et åndsprodukt, som kræver og betyder noget på et personligt
plan, er det for mig at se nødvendigt at have en sådan høj fællesnævner. Videnskabeligt
set giver det ikke mening at tale om et normativt kontra et ikke-normativt kunstsyn, men om forskellige normer. Jeg kan således ikke
indse, at der ikke skulle kunne bedrives forskning og analyse ud fra et betydningsladet kunstsyn, men
kun ud fra et betydningsrelativistisk eller betydningsopløsende kunstsyn som f.eks. Anne Jerslevs. Hvis
film- og medievidenskaben vedrørende forskningen i voldsskildringer og
påvirkningsprocesserne omkring dem skal nå frem til noget substantielt,
hvilket der efter min mening er stort behov for, må en hel række psykologiske
discipliner genopdages og -bruges. Jerslevs
bog er et nyt eksempel på, at den såkaldte receptions-analyse desværre ofte
er et teoretisk kort-hus uden empirisk basis. Anne Jerslev: Det er bare film - Unges
videofællesskab og vold på film. Gyldendal, 1999, 208 sider, ingen ill., 248
kroner. |