Tre gratis mesterværker af Tarkovskij
"Til karantænetiden"
Af: Jes Nysten
Karantænetid er filmtid. Jes Nysten er dykket dybt ned og dukket op med tre gratis film af den russiske mester Andrej Tarkovskij:
Vandringsmanden (Stalker) – fra 1979
Kan ses gratis i en udmærket udgave på YouTube med engelske undertekster
Сталкер (фантастика, реж. Андрей Тарковский, 1979 г.)
https://youtu.be/TGRDYpCmMcM
I et fremtidsscenarie rejser tre mænd igennem en del af det russiske vildnis kaldet “zonen”. Området er mildest talt underligt, med ting der skifter plads og andre mærkværdigheder. De tre leder efter en bunker, hvor der ifølge legenden skulle være et rum, hvor ønsker kan blive til virkelighed. Det bliver selvfølgelig en lang og farlig rejse, der kræver held, mod og – også tro.
Solaris – 1972
Kan ses gratis i en udmærket udgave på YouTube med engelske undertekster (den er i to dele).
Солярис. Серия 1 (фантастика, реж. Андрей Тарковский, 1972 г.)
Psykologen Kris Kelvin bliver sendt ud til en forsøgsstation på en planet, hvor overfladen er dækket af en slags ursuppe. Kris skal undersøge en læges mystiske død og de resterende forskeres vrangforestillinger af forskellig art. Han er dårlig nok landet, før han møder sin afdøde kone Khari, og inden længe må Kris erkende, at Solaris besidder hidtil ukendte psykiske kræfter
Filmen er en science fiction film, men i stedet for at fokusere på teknik og videnskab, så er det centrale i filmen mennesket. Den menneskelige tilstand: mennesket i filmen sættes ind i en videnskabelig og teknologisk udvikling, der nærmest kan beskrives som ”umenneskelig”, eller i hvert fald uforståelig, og rejser spørgsmålet hvad det vil sige at være menneske.
Den yderste dom – fra 1966
Udgaven på YouTube er uden undertekster, men den kan lånes og ses på Det danske filminstitut’s hjemmeside
1400-tallets Rusland er en turbulent periode, hvor landet hærges af politiske magtkampe. Ikonmaleren Andrej Rubljov er en af de dygtigste inden for sit felt. Han rejser med kolleger rundt for at udsmykke kirker på bestilling. På deres vej gennem landet bliver de konfronteret med den permanente nød og elendighed. Denne konfrontation med dagliglivets fortrædeligheder får Andrej til at tvivle på hans funktion som kunstner, ja på kunstens rolle overhovedet. Han pålægger sig selv et tavshedsløfte, som han først bryder, dan han møder en anden stor kunstner, klokkemageren Boriska.